Friends Download Vaše fotky z parties Pall Mall


News

Parties

DJs

Napište nám
Rozhovor s Petrem Chobotem
O rave parties, tanci jako technice extáze, psychedelikách
a projektu Danza de la Mente

Petr Chobot (nar. 1967), biolog a terapeut, šiřitel transpersonálního postupu v moderní biologii člověka. Zabýval se studiem transpersonální psychologie, mimosmyslového vnímání, magickými technikami sufíjských mistrů ve střední Asii, učením himalájských jogínů a sidhů v Indii. Od roku 1992 se hlavním cílem jeho výzkumů stala oblast Jižní Ameriky. V současné době studuje principy ayahuascových rituálů a principy léčebného šamanismu v indiánských komunitách ve Venezuele, Kolumbii, Ekvádoru, Bolívii a Peru.


Jaký je tvůj pohled jakožto biologa a terapeuta na tanec?
Tanec je nesmírně mocná technologie. Lidstvo ji používalo ve všech dobách, ve všech kulturních oblastech jako prostředek léčení a dosažení harmonie. V Amazonii jsem se v posledních letech účastnil mnoha pralesních rituálů, ve kterých hrál tanec nesmírně důležitou úlohu. Je naprosto jasné, že pomocí tance lze stimulovat v lidském mozku produkci velice důležitých látek - přirozených psychotropních chemických substancí - které mohou naprosto proměnit biologii celého těla. S projevy tance, jakožto synchronizace pohybů jedinců ve skupinách, se setkáváme v celé přírodě. Někteří biologové jsou toho názoru, že se tímto způsobem organismy spojují do vyšších celků, obdařených zvláštním vědomím. Ryby, ptáci a hmyz mají v hejnech schopnost reagovat jako jediný organismus, jako jediné informační pole. Výzkumy v posledních desetiletích bezpečně prokázaly schopnost vzájemné telepatické komunikace organismů. Zdá se, že tato schopnost se mocně násobí tehdy, když se organismy navzájem nalaďují tím způsobem, že vykonávají velmi podobné rytmické pohyby. Je to zcela univerzální mechanismus. Hovořil jsem s množstvím lidí, kteří mi sdělili, že během taneční extáze prožívali stavy dokonale autentického "spojení" s vyššími celky, jako je celý lidský druh nebo planeta. Nijak se v tomto případě neliší zkušenosti např. Indiánů kmene Apurina z hlubin brazilské Amazonie a účastníků rave parties uprostřed Evropy…

Dalo by se tedy říct, že na moderní rave party se dá dívat jako na způsob nového rituálu dané doby a dané sociální skupiny, srovnatelným s dobře známými šamanskými rituálními tanci?
Z mého úhlu pohledu a z mé zkušenosti jsem přesvědčený, že současné ravy jsou vlastně přímým vyústěním oněch silných tendencí západní civilizace, které s obrovskou spontánní silou vykrystalizovaly v šedesátých letech. Tehdy si "kolektivní duch" naší civilizace uvědomil, že pokud se nezmění vztahy našeho druhu k planetě a základním aspektům bytí, nemá jakoukoli šanci přežít. Skutečně považuji rave kulturu za jistou realizaci mnohých tendencí šedesátých let. Tehdy se lidé snažili "vrátit se ke kořenům". Jako by teprve v 90.letech komunikační pole lidstva "informačně zhoustlo" natolik, aby se mnohé ideály uskutečnily… Raveová scéna je samozřejmě spletí a řečištěm celé řady směrů a stylů a je značně rozmanitá. Právě dlouhodobé studium šamanských kultur a především technik navozování transu mi umožňuje vnímat a cítit obrovský potenciál ravu nejen jako hudebního stylu, ale také jako prostředku k práci s lidským tělem a vědomím…

Na začátku jsi řekl, že tanec je mocná technologie. Je dobře známo, že šamanské kultury používají tanec jako doplňkovou techniku k navození stavů mimosmyslového vnímání. Můj pocit z ravů je ovšem takový, že se jedná pouze o jakousi zábavu moderní doby bez hlubšího pochopení možností tance. Myslíš si, že i přesto mají rave parties hlubší význam i bez možného uvědomění této technologie, s určitými sociálními dopady, a nebo si myslíš, že by se měla cesta ravu směrovat k trochu hlubšímu uvědomění si jeho možností?
Šamanské kultury mají jednu obrovskou výhodu: disponují obrovskými znalostmi, týkajícími se možností ryze pozitivní aplikace přirozených rostlinných halucinogenů. V Amazonii, kde posledních několik let velmi těsně "spolupracuji" s řadou místních šamanů, jsem si zvlášť uvědomil tento rozdíl mezi původními etnickými kulturami a naší "civilizovanou" společností. Všude v pralesích, od Orinoka ve Venezuele, až po Ucalay v Peru, jsou známy často velmi složité receptury přípravy fytoterapeutických prostředků, které umožňují rituální tanec "posvětit" vhledem do nadpřirozeného světa mýtických praforem… Jsou to prostředky natolik mocné a zároveň natolik ryzí a čisté, že člověk západní civilizace si to jen těžko dokáže představit. Byl jsem svědkem toho, jak na sobě indiánští šamani vyzkoušeli známé syntetické halucinogeny, které jim byly darovány "bílými tvářemi". Smáli se a tvrdili, že tyto prostředky jsou ve srovnání s těmi jejich něco jako aspirin…

Dostali jsme se k významu psychotropních látek během rituálu.O tobě vím, že jsi se intenzivně zabýval výzkumem vyšší nervové činnosti v bývalém Leningradě a od revoluce se již 10 let věnuješ výzkumu šamanských technik na všech kontinentech světa. Dá se tedy říci, že jsi fundovaným odborníkem právě v oblasti výzkumu psychotropních látek. Proto bych se chtěl zeptat, jaký je tvůj pohled jakožto vědce na dnešní prostředky, které používají návštěvníci parties. Myslím tím chemické halucinogeny jako jsou Extáze a LSD?
Mohl bych v tomto případě odpovědět nikoli jazykem vědy, ale jazykem jednoho z pralesních "curranderos", který po požití v současnosti používaných syntetických psychotropních stimulantů využil své schopnosti vnímat energetické pole člověka. V "tytinguna", tj. v jakémsi osobním energeticko-informačním poli jedince, vnímal po požití Extáze "otevření srdce". LSD pak komentoval jako "ducha, který otevírá hlavu". Byl však toho názoru , že těmto "duchům" chybí jedna podstatná schopnost - a to léčit a odstraňovat "zlé energie", které se během jimi způsobeného transu uvolňují z individuálních tělesných a psychických hlubin na povrch… Díky své schopnosti vnímat barevná pole kolem rostlin, organismů a chemických látek hned navrhl, že se vydá na několikadenní obchůzku své "zahrady" - tedy džungle - a nalezne vhodné "duchy - dvojčata", kteří umožní odstranit stinné stránky působení bělošských halucinogenů a naopak značně zesílí jejich pozitivní vlivy a přidají jim silnou schopnost léčit… To je klasický přístup tradičního medicinmana - nevidí v chemických stimulantech ani děsuplné drogy, ani v nich nevidí jednoznačnou spásu a řešení všech problémů. Medicinman ví, že každá látka má svoji světlou i "stínovou" tvář - jako mandala. Např. ona proslulá superhalucinogenní směs AYAHUASKA je klasickým výtvorem tohoto systému. Je to kombinace vzájemně se podporujících rostlinných alkaloidů, jejichž vliv se naprosto liší od účinků jejich samostatných složek. Přístup naší kultury k halucinogenům je ve srovnání se šamanským způsobem přijetí dětsky naivní. Chemické molekuly nejsou ani dobré ani špatné. Musíme se s nimi pouze naučit pracovat. Vzpomínám si na jednoho stařičkého šamana od řeky Tawaio v peruánské amazonské džungli. Tento skoro devadesátiletý stařík byl upřímně potěšen, když měl možnost vyzkoušet účinky ketaminu. Po celonoční náročné rituální session přiběhl a vysvětlil, že dva jeho spojenečtí "světelní duchové z Plejád", se kterými spolupracoval od dob své iniciace někdy na počátku tohoto století, mu již vysvětlili, jak odbourat negativní vlivy toho "nového ducha" na krev, a to pomocí jistých nových slov a tónů v medicinmanském zpěvu Ícaro a použitím duchů těch rostlin a stromů, které předešlého ducha zkrotí. Nedomnívejme se, že šamani žijí v zajetí nějaké primitivní fixní věrouky nebo "duchařského" světonázoru. Jsou to ti nejplastičtější lidé, se kterými jsem se kdy setkal. Často vidí tzv. ducha jako geometrický fraktál, který se podobá spíše trojrozměrnému a barevnému vzorci…

Mluvili jsme už o tanci, psychotropních látkách a jejich významu během rituálu, takže bychom se měli ještě zmínit o zpěvu nebo hudbě a jejich významu během rituálu?
Během šamanského rituálu na sebe všechno navzájem působí, všechno se navzájem umocňuje a kombinuje. Zpěv je vibrace, která působí na vibraci rostlinného halucinogenu a naopak… Šamanský rituál je vlastně kybernetickou kombinací různých kmitů. Tóny, jejich modulace, zpěv - to všechno je nesmírně důležité. Zpěvem se dá ovládat proud vizí tím nebo oním směrem. Zpěv, rytmické chřestění - to jsou cílené vibrační proudy, které šaman dokáže zaměřit do různých oblastí těla a vědomí, rozbíjet s nimi rakovinné nádory nebo regenerovat rány. V etnických kulturách není zpěv a tanec vnímán jako "nezávazná zábava". Je vnímán jako to, čím opravdu je - jako kosmicky dokonalá technologie. Zpěv a tanec také velmi úzce souvisejí se změnou dechové frekvence. Jako organismy jsme komplexem různých rytmů, které na sebe navzájem působí. Když je výrazně změněn rytmus dechu, mění se i všechny ostatní rytmy - mění se naše vědomí a rozšiřuje se za běžné rámce..

Barvy. Mířím tím na použití světel a projekcí během rave parties. Můžou mít, nebo mají nějaký hlubší význam?
Na této planetě vznikla spousta terapeutických škol a směrů, které aktivně využívaly a někde opět využívají moc barev. Musíme si uvědomit, že barvy jako takové objektivně vlastně neexistují. Jsou zde určité frekvence vibrací, které shluky neuronů našeho mozku interpretují samy pro sebe a pro naši psychiku jako takzvané barvy. Některé barvy mají schopnost v nás aktivizovat určité neobvyklé psychobiologické děje. Například žlutá byla ve všech kulturách světa považována za tzv. barvu změny. A opravdu, jsme-li vystaveni působení frekvence, kterou "vidíme" jako žlutou barvu, mění se v našem mozku metabolismus neuromelaninu. Cítíme se jinak, jsme opravdu z biologického a chemického hlediska výrazně změněni. Osobně si myslím, že barvy jsou nejúčinnější v kombinaci s dalšími psychobiologickými vlivy, jako je zvuková, pohybová nebo chemická stimulace.

Když bych to tedy všechno shrnul podle toho, jak jsem to pochopil, tak kombinací skupinového tance a společného vnímání hudby a světel se dá dosáhnou něčeho víc než pouhé zábavy?
Je šance vytvořit opravdu "posvátný rave", který by byl ne náhradou očistných a léčivých rituálů šamanských božstev, ale jejich "civilizovanou" alternativou v naší formě society. Náš druh se konečně snaží něco podobného vytvořit na úrovni kolektivního podvědomí. Dokáži si představit možnou budoucí lidskou kulturu jako kulturu "taneční". Schopnost vyvolat harmonizující katarzi byla u rave parties už objevena.

O co se jedná v projektu DANZA DE LA MENTE neboli Tanec Mysli, který propukne již 8.ledna 2000 v prostorách klubu ROXY? Dá se chápat jako nová vlna rave party s plným ukázáním jejích možností?
Tento projekt se snaží právě o maximální zesílení psychotropních účinků ravu. Trans je zde záměrně stupňován až za onu mez, která nás obvykle dělí od mocných energetických a informačních zdrojů, jež se zpřístupní po překonání jakési bariéry tendenčního betavlnového pociťování. V průběhu posledních deseti let jsem v různých zemích "ponořoval" stovky, možná tisíce lidí na svých kurzech mimosmyslového vnímání a imaginativní terapie do hladin theta a delta. Mí přátelé šamani mě přesvědčili o tom, že usměrnění-li obřadník během rituálu vibrace tak, že maximálně znásobí jejich účinek, dějí se pak skutečné zázraky. Chci v rámci tohoto projektu obohatit rave kulturu o impuls, který boří obvyklé rámce a obnažuje děsivě prosté a oslepivě dokonalé srdce reality.

O projektu DANZA DE LA MENTE vím, že bude založený na kombinaci hudby a světel s unikátními záběry z peruánské džungle, umocněný šamanskými zpěvy Ícaro a podprahovými frekvencemi. Mohl by jsi říct něco o tom, co to jsou podprahové frekvence a jaké je jejich využití v tomto projektu?
Zvukové vibrace, které budou použity, ať už to jsou autentické nahrávky šamanského rituálního zpěvu nebo "podprahové" zvuky, budou použity jako prostředky aktivace psychických a biologických center. Medicinmanský zpěv, který bude na tomto ravu použit, je vědomým a cíleným darem jednoho stařičkého a velmi mocného šamana naší civilizaci. Vibrace, jejichž vliv na sobě pocítí účastníci tohoto ravu, budou systematicky aktivovat všechna základní psychobiologická centra člověka - od dolního konce páteře a pohlaví, až po mozkový neokortex. Naše těla jsou společenstvy průzračných tvorů - buněk - bytostí podobným vodním kapkám. Šamanské "vibrace" budou na tomto ravu modulovány do takových vibračních vzorců a frekvencí, které cíleně "zasahují" ty či ony skupiny buněk… Je to jako když rytmus příboje působí na jednobuněčné organismy… Naše těla jsou daleko plastičtější a živější, než se nám zdá. Vibrace hudby mohou na ravu komunikovat s jednotlivými buňkami našeho těla. Tyto geniální kosmické kapénky živě reagují i na drobné změny frekvencí, vlnové délky… Naše psychika je ono jiskření mezi souborem těchto kapének a nekonečným prostorem vesmíru. Proto může dojít k velmi výrazným změnám sebevnímání, kdy se naše představa o tom, čím "jsme", může fantasticky modifikovat a rozšiřovat se velmi daleko za oficiální kulturou předepisované rámce…

Vím o tobě, že jsi během svého výzkumu získal množství šamanských, neboli takzvaných spirituálních schopností. Chtěl bych se zeptat na tvoji úlohu během samotného večera DANZA DE LA MENTE, jakým způsobem a jakými technikami povedeš celý tento rituál?
Zahraji si tady na jakéhosi moderního obřadníka, tj. budu s využitím své zkušenosti uvádění lidí do rozšířeného stavu vědomí využívat prostředků ravu k vyvolání co nejhlubšího "medicinmansky osvobozujícího" prožitku. V této chvíli ještě vůbec nevím, jak se všechno vyvine. Každý rituál, a v tomto případě lze hovořit o raveovém setkání jako o rituálu, si vytváří vlastní vibrační klima. Každé společenstvo je během tance samostatnou bytostí. Ty nejmocnější rituály se neopakují, každý vytváří svůj vlastní konkrétní vesmír, svůj naprosto neopakovatelný prožitek. Obřadník je tady od toho, aby zachytil konkrétní okamžitou atmosféru a jako speciální orgán kolektivního organismu do sebe nasál vibrace tohoto organismu, znásobil je v sobě silou svého umístění v jeho struktuře, a pak je vyslal systémem "žil" do všech buněk tohoto organismu. Individualita obřadníka je omezena a jeho "ego" během rituálu zcela zaniká. Obřadník se stává rituálem. Jeho vědomí je identické s kolektivním vědomím, tvořeným všemi účastníky rituálu. V Amazonii praktikuji s mými přáteli šamany něco jako "angažovaný šamanský rituál". Když se dozvíme, že třeba někde vjely do džungle buldozery a jsou nemilosrdně a bezcílně spalovány prastaré porosty, vstupujeme do transu a během tance vyslovujeme například mocná "praslova". Moje zkušenosti mě přesvědčily, že určité kombinace zvuků, slov nebo zdánlivě čistě estetických metafor mají sílu zastavit ničivé procesy v individuálním těle člověka i v kolektivním těle planety. Všechno je tanec dat a energie. Jakékoli struktury v tomto vesmíru, ať jsou to slova, písně, hudba nebo těla a planety, jsou formacemi dat. Na kvantové úrovni bytí není vůbec žádný rozdíl mezi skutečností slova, představy a hmotného předmětu. Všechno je vytvářeno z digitálně upravených mikroskopických záchvěvů prázdnoty.

Projekt DANZA DE LA MENTE proběhne jakoby symbolicky na začátku nového tisíciletí, dá se tedy říct, že by tento projekt byl jakousi novou vlnou ravu?
Projekt DANZA DE LA MENTE může obohatit scénu současného stylu deep trance. Může být také začátkem krystalizujících trendů raveové kultury, která hledá způsoby, jak ještě více zdokonalit a prohloubit "techniku extáze".
08/01/00

21/07/00